Wednesday, June 29, 2011

Finn.no-scam: "jeg er faktisk kjøper varen for mitt folk i Nigeria"

Mailutveksling med Da-Xia Ling
- Jada. Sikkert.

Jeg prøver for tiden å selge mitt Canon-kamera, og fikk i dag tilsendt denne eposten etter at jeg la ut kameraet for salg på Finn.no.

"hei..ER DET OK??"

Litt kort og nokså rart spørsmål, men ok - jeg svarte at kameraet er helt i orden. Og ventet på svar. Et par timer senere spurte han om prisen ("price??") som jo står i annonsen, så jeg ble enda mer skeptisk, og gjorde derfor et søk på Google etter at jeg fikk denne Google Oversetter-norsken i et siste svar – om noe mer utfyllende:

"Hei igjen... Takk for e-post, jeg er faktisk kjøper varen for mitt
folk i Nigeria. Jeg ville ha elsket å komme og se den meg selv, men
jeg vil ikke være sjanse opp å gjøre det... Så er jeg klar til å
betale deg 3800kr for varer og 700kr for Porto til Nigeria... Behage
komme tilbake til meg med den totale kostnaden og betalingsmåten slik
at betaling kan gjøres så snart jeg får e-posten din."


Noen av toppresultatene ved søket gjorde det helt klart at dette var noe jeg ikke hadde fått med meg, da flere så ut til å ha opplevd det samme for flere måneder tilbake.

Her er en VG-sak om fenomenet
Og her et illsint blogginnlegg fra Venstre-mann Rune Nikolaisen
 
Det beste er vel som Rune sier ikke å svare på noen av henvendelsene som er av slik art. Godt gammeldags Nigeria-brev, aka kjeltringtriks, bare i ny form.

Her er en sak fra Teknofil om Nigeria-brev

No comments:

Post a Comment